15 May 2015

Untuk Dia

Dia itu siapa sebenarnya?

Yang sedari tadi membuat
detak jantung aku bagai dipalu-palu, laju.

Dan di antara sela-sela masa yang ada, entah sudah berapa kali dia muncul.

Aku di sini, ada dia.
Aku di sana, juga ada dia.
Satu yang aku hairan--

Tidak sekali pun dia menoleh
ke arah aku.

Oh, tidak!

Ada dua yang aku hairan--
Tidak sekali pun dia
menoleh ke arah aku...
dan tidak sekali pun aku lihat dia tersenyum lama.

Cuma--
Tujuh saat.
Ya, tujuh saat.

Dan di antara tujuh saat itu
senyumannya perlahan menghilang sehingga tak kelihatan lagi
walau cuma satu garis senyuman.

Sempat juga aku hantar dia pulang,
Walau cuma dengan lirikan mata.

No comments:

Post a Comment

Adios, 2023!

 Assalamualaikum, hai! How's 2023? Orait ke tak orait? Kalau untuk aku.. ya alhamdulillah. Better dari tahun tahun yang sebelumnya. Nak ...