25 April 2014

25th of April 2014

Watak
______________________________________

Aku bukan seperti kalian,
Aku tak punya keberanian untuk bersuara.

Ya.

Mungkin kalian anggap ini bahan jenaka.
Tapi aku tak bohong.

Rasa janggal bila bersuara di khalayak ramai,
Rasa seperti ada beribu mata yang sedang melihat mangsanya
Menunggu masa untuk diterkam.
Betapa kecilnya aku rasakan berdiri di antara kalian.

Kerna itu,
Tutur aku seringkali disalahertikan.
Jadi untuk apa aku terus bersuara?

Aku punya kertas,
Punya pena,
Atau lebih dekat lagi,
Punya papan kekunci dan jari jemari yang sedia menari
Mencoret segala yang tak dapat aku luahkan melalui kata.

Tulisan aku boleh berkata-kata.
Mungkin.

Kelemahan aku cuma satu,
Otak aku kotor.
Kalau aku boleh hamparkan segala apa yang di fikiranku,
Dah tentu kalian akan lihat betapa penuhnya magnet-magnet negatif.
Ah! Pedulikan.
Aku dah biasa dimainkan dengan fikiran sendiri.

Tapi ada satu lagi watak yang kalian mungkin tidak nampak.
Watak aku di alam maya dan di alam nyata berbeza!
Kalau saja kalian dapat berjumpa dengan aku di alam nyata,
Pasti! Aku pasti kalian akan keliru.

Melihat bengisnya aku,
Seriusnya aku,
Diamnya aku,
Aku tau tentu kalian bosan.
Kerna aku, tak sama seperti yang kalian kenal di alam maya.

Dan kerna itu juga,
Aku sangat mengagumi mereka
Yang mampu ukir senyum di bibir ini.
Kagum dengan mereka yang mampu buat aku tertawa.

Tak.
Aku tak minta kalian jadi seperti mereka.
Jadi saja diri sendiri.
Kan setiap orang wataknya berbeza.
Aku okay :)

Boleh kalian terima watak-watak aku?

No comments:

Post a Comment

Adios, 2023!

 Assalamualaikum, hai! How's 2023? Orait ke tak orait? Kalau untuk aku.. ya alhamdulillah. Better dari tahun tahun yang sebelumnya. Nak ...