06 August 2015

Siren Kematian

Ceritakan ke aku soal rasa ini
Ceritakan ke aku maksud debar ini
Ceritakan ke aku bunyi siren apakah ini?

Kenapa dunia hingar?
Kenapa manusia berteriakan?
Kenapa aku ketakutan?

Tenggelam dalam kebingungan.

Di depan mata aku ada wanita tua
yang baru rebah;
statik tak lagi bernyawa.
Di depan mata aku ada laki-laki muda
yang sedang bertarung nyawa;
tiga, dua, satu-- kaku.
Di depan mata aku ada anak kecil
yang sedang terbaring;
menangis sebelum diam tak berkutik.
Di depan mata aku;
bergelimpangan tubuh-tubuh manusia 
kaku dengan pelbagai posisi.

Bunyi apakah itu?!
Panjang, nyaring, menyakitkan!
Saat itu aku tahu;
tubuh aku juga bakal terbaring
terbiar kaku-busuk-reput di sini.

Aku senyum sebelum menutup mata,
sebaiknya aku nikmati saja bunyi ini.

Bunyi--
siren kematian.

No comments:

Post a Comment

Adios, 2023!

 Assalamualaikum, hai! How's 2023? Orait ke tak orait? Kalau untuk aku.. ya alhamdulillah. Better dari tahun tahun yang sebelumnya. Nak ...